Щоб здивуватися, потрібна мить, а щоб зробити дивовижну річ, потрібні роки терпіння і наполегливої праці. Соціально-економічні зміни у житті суспільства, зумовлені входженням України у світову спільноту, спричиняють вплив на процес модернізації національної освіти.
Процеси глобалізації, інтеграції,
демократизації, підвищення ролі соціуму у формуванні якостей і цінностей особистості
висувають вимоги до результатів навчання учнівської молоді. Важливим є
формування ключових компетентностей, які забезпечать адекватний вибір професії
та можливість вирішення соціальних проблем.
Сьогодні соціуму необхідні учні й випускники, які готові змінюватись та пристосовуватись до нових потреб життя, оперувати й управляти інформацією, активно діяти, швидко приймати рішення, навчатись упродовж життя. А це більшою мірою залежить не від отриманих знань, умінь і навичок, а від якостей, для позначення яких використовуються поняття компетенція і компетентність, які найбільше відповідають сучасному розумінню мети освіти.
Особливої уваги заслуговує трудова компетентність, яка сприятиме осмисленню уявлень учнів про трудову діяльність, забезпечить можливість для їх самореалізації. Трудові компетентності є інтегрованим результатом навчально - трудової діяльності учнів і формують перед усім на основі опанування змісту програм. Компетентна людина не тільки повинна розуміти сутність проблеми, а й вміти розв’язувати її практично.
Тому об’єктом нашого розгляду є шляхи формування трудової компетентності в умовах професійно-технічного навчального закладу. Наш навчальний заклад має позитивний досвід щодо формування трудової компетентності в учнів. Так, формуванню трудової компетентності сприяють конкурси професійної майстерності, предметні гуртки, участь учнів в реалізації соціальних проектів. Організовано ефективну співпрацю з підприємством та організації робочих місць для проходження учнями професійної практики та майбутнього працевлаштування.
Мета нашої роботи щодо формування трудової компетентності:
Сьогодні соціуму необхідні учні й випускники, які готові змінюватись та пристосовуватись до нових потреб життя, оперувати й управляти інформацією, активно діяти, швидко приймати рішення, навчатись упродовж життя. А це більшою мірою залежить не від отриманих знань, умінь і навичок, а від якостей, для позначення яких використовуються поняття компетенція і компетентність, які найбільше відповідають сучасному розумінню мети освіти.
Особливої уваги заслуговує трудова компетентність, яка сприятиме осмисленню уявлень учнів про трудову діяльність, забезпечить можливість для їх самореалізації. Трудові компетентності є інтегрованим результатом навчально - трудової діяльності учнів і формують перед усім на основі опанування змісту програм. Компетентна людина не тільки повинна розуміти сутність проблеми, а й вміти розв’язувати її практично.
Тому об’єктом нашого розгляду є шляхи формування трудової компетентності в умовах професійно-технічного навчального закладу. Наш навчальний заклад має позитивний досвід щодо формування трудової компетентності в учнів. Так, формуванню трудової компетентності сприяють конкурси професійної майстерності, предметні гуртки, участь учнів в реалізації соціальних проектів. Організовано ефективну співпрацю з підприємством та організації робочих місць для проходження учнями професійної практики та майбутнього працевлаштування.
Мета нашої роботи щодо формування трудової компетентності:
- створення освітнього середовища та
забезпечення комплексу організаційних і практичних умов для формування трудової компетентності
учнів;
- створення системи профорієнтаційної роботи.
Відповідно до визначеної мети передбачається
вирішення завдань таких, як:
- розробка методичних рекомендацій для
педагогічних працівників щодо формування професійно-трудової компетентності;
-
створення умов для розвитку навчально-пізнавальних інтересів, нахилів,
здібностей і потреб учнів;
- виховання в учнів любові до праці,
забезпечення умов для їхнього життєвого і професійного самовизначення;
- формування професійно-трудових компетенцій
учнів, культури праці та практичного досвіду;
-
забезпечення цілісного наповнення освітньо-виховного простору інформаційним,
діяльним і мотиваційним компонентами.
Важливим елементом вважаю позаурочну діяльність, яку розглядаю як компонент педагогічного процесу, і як передбачуваний кінцевий результат виховання, що полягає у формуванні та розвитку особистості учня, розкритті його здібностей і таланту. Майже 100% учнів закладу охоплені трудовими заходами з профорієнтаційної тематики,проводяться олімпіади з спец предметів.Така робота дозволила повніше враховувати індивідуальні особливості кожного учня, створювати позитивну атмосферу навчання, вчити дітей застосовувати свої знання для розв’язування нагальних проблем.
За результатами відвідування позаурочних заходів, опитування та анкетування було виявлено, що найбільшою популярністю серед учнів та педагогічних працівників користуються активні форми і методи діяльності: ділові ігри, майстер-класи, конкурси фахової майстерності, презентації, тощо.
Для педагогів проведено практичний семінар «Покращення системи підготовки кадрів для потреб економіки Волинського субрегіону» Питання розглядались і на педагогічних радах, такі як: «Учнівське самоврядування як одна із форм ефективної самореалізації учнів», «Педагогічна майстерність і методична компетентність майстра виробничого навчання – важливий чинник якості професійної підготовки робітників машинобудівного профілю».
Участь у виставках , конкурсах професійної майстерності та технічної творчості маємо тільки позитив. Результат такої роботи стало створення мережі співпраці нашого навчального закладу з установами та організаціями, що займаються питаннями професійної орієнтації. Так, спільно із центром зайнятості проводиться інформаційна робота з учнями (ознайомлення з попитом на місцевому ринку праці), комп’ютерне тестування на професійне самовизначення, індивідуальні консультації тощо.
Налагоджено співпрацю з установами та організаціями з метою ознайомлення із професіями, збору матеріалів для навчальної та виховної роботи. Це, в свою чергу, сприяло використанню різноманітних форм роботи, серед них: професіональні екскурсії та зустрічі, участь спеціалістів у батьківських зборах, виховні години «Подорож у країну професій», «Всі професії потрібні – всі професії важливі», «Моя професія – моє майбутнє», «Азбука професій», перегляд фільмів тощо. Всі новації педагогічного процесу вимагають педагогічного супроводу.
Так, в закладі проводяться: моніторинг готовності учнів до професійного самовизначення через анкетування дітей, бесіди з учнями, викладачами, майстрами виробничого навчання, заходи по формуванню в учнів адекватної самооцінки, виступи бажаючих з розповіддю про свою професію, допомога класним керівникам та майстрам виробничого навчання в аналізі й оцінці інтересів і нахилів учнів, також залучаються до цієї роботи керівники гуртків.
Одним із прикладів формування трудової компетентності та з метою підвищення професійної майстерності, розкриття творчих здібностей учнів у закладі щорічно проводяться конкурси з фахової майстерності «Кращий за професією». Протягом навчального року в групі проводиться конкурс для учнів з професії слюсар,свердлувальник.
Конкурс включав практичні завдання на рівні слюсаря 2 розряду. Учасники повинні були дотримуючись правил безпеки праці, проявити творчість у виконанні завдань, правильно організувати робочі місця, проявити високу культуру праці та суворо дотримуватись вимог санітарії та гігієни. Серед учнів точилась справжня боротьба. Ну, і звичайно фінал конкурсу завершився призами за перше друге і третє місце.
Це створювало усім учасникам і гостям конкурсу святковий настрій. Оскільки свята завжди очікуванні, бажані і вносять у повсякденне життя блиск і дарують радість, саме тому учні з захопленням беруть в них участь, готуються до свята, а кожне свято має неповторний присмак, тому організувати його треба так, щоб воно надовго запам’яталось.
Мети конкурсу було досягнуто. Це формування у молоді трудових компетенцій, ініціативи, вміння приймати рішення, працювати в команді. Таким чином, бачимо, що найбільш ефективним є створення ситуації успіху в формуванні трудових компетентностей. Учень стає здатним і готовим: думати, адаптуватися, включатися в діяльність, шукати та отримувати інформацію, співпрацювати і радіти життю.
Автор: Бірук Микола Іванович
Немає коментарів:
Дописати коментар